Lichen sclerosus

Hvad er Lichen sclerosus?

Lichen sclerosus er en kronisk hudlidelse, som man hyppigst ser i området omkring kønsorganerne og endetarmsåbningen, ikke oppe i skeden. Man ved ikke hvorfor forandringerne opstår; måske kan det skyldes, at man danner antistoffer mod sit eget væv. Der er ikke med sikkerhed tegn på, at man har en øget risiko for at få Lichen sclerosus fordi andre i familien har sygdommen.

Sygdommen ses praktisk taget kun hos kvinder. Den kan forekomme i alle aldre, men hovedparten ses i årene før puberteten og især omkring overgangsalderen.

Symptomer

Symptomerne er kløe, svie og brændende fornemmelse. Af og til smerter. Der kan være riftdannelse, sammenvoksninger og forsnævringer. Huden er ofte elfenbenshvid og sart, af og til med et fint rynket udseende. Hos nogle vil de små kønslæber udglattes og forsvinde. De kan eventuelt også klæbe sammen, hvilket kan give smerter ved samleje.

En del kvinder, der har Lichen sclerosus har ikke symptomer. Hos nogle er der gener, men sygdommen udvikler sig ikke. Andre vil opleve en gradvis forværring. Hos ganske få kan der udvikles celle- og  kræftforandringer i området.

Diagnose

Gynækologen ser efter oplagte hudforandringer på de ydre genitalier, omkring klitoris og området mod endetarmsåbningen. Der kan tages en biopsi i lokalbedøvelse for at afklare tilstanden. Nogen gange er der behov for at sætte et enkelt sting, for at stoppe lidt siven fra de få mm biopsi sår. Alternativt nøjes vi med at tage en biopsi ved behov under et kontrolbesøg, men altid såfremt der er suspekte områder, eller behandlingen ikke har effekt. Det er ikke hensigtsmæssigt at tage biopsi hvis der er opstartet behandling i ventetiden fra egen læge med mindre der er tegn på celleforandringer.

Behandling

Behandling er i alle tilfælde vigtig – også hvis man er symptomfri – og går ud på at lindre symptomerne og forebygge en forværring. Sygdommen kan ikke fjernes fuldstændig ved behandling.

Behandlingen består i at smøre et tyndt lag binyrebarkhormonholdig creme på de udsatte områder.

En typisk behandling vil være påsmøring med Salve Dermovat 0.5% hver aften i 4 uger, herefter to gange om ugen i 4 uger. Denne kur skal du på eget initiativ gentage ved symptomer. Nogle vil have glæde af en vedligeholdelsesbehandling f.eks. en gang om ugen. Det kan være en god ide at supplere med almindelige fedtcremer uden parfume.

Kontrol

Det anbefales, at man bliver kontrolleret en gang om året. Kontrollen foregår vanligvis hos din praktiserende læge. Lægen vil spørge hvordan det går og sammen med dig vurdere om det er nødvendigt at justere behandlingen.